Training en workshop Gastvrijheid
Training en workshops op het gebied van gastvrijheid, hospitality en klantgerichtheid uit Zeeland, voor iedereen in Nederland.
Wij zijn Jordy en Stijn, twee vrienden met een enorme passie voor gastvrijheid. Als ondernemer, binnen óf buiten de horeca, weet jij maar al te goed dat het succes van jouw bedrijf valt of staat met een sprankelende service door enthousiast personeel. De juiste training is daarin cruciaal. In de drukte van alledag is dit makkelijker gezegd dan gedaan. We brengen ons enthousiasme en onze passie graag via deze workshop gastvrijheid over op jouw personeel, zodat zij jouw bedrijf (met plezier!) naar een hoger niveau kunnen tillen.
Gastvrijheid zit immers in ieders DNA en wij zijn van plan dat los te maken!
Wat kun je verwachten van de training en workshop hospitality?
In 2021 brachten wij ons boek voor de aanstormende horeca talenten uit. Dit boek bestaat uit verschillende bouwstenen die elk ingaan op een belangrijk onderdeel van een gastvrijheid. Samen met jou bepalen wij welke bouwstenen relevant zijn voor jouw bedrijf en personeel. Zo zorgen we er samen voor dat we een interactieve, leerzame en makkelijk toepasbare training en workshop kunnen geven aan het hele team!
Hierin is ruimte voor persoonlijke vragen en aandacht voor de uitdagingen waar jouw team tegenaan loopt. Met genoeg humor en de praktische benadering is het een plezierige en toegankelijke manier van ontwikkelen voor alle deelnemers. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Vul het formulier in en vraag een gastvrij gesprek aan.
Jij wil...
Sterk personeel
Een team dat stevig in hun schoenen staat. Bij twijfel worden vragen gesteld. Een stapje erbij? Geen probleem!
Geld in het laatje
Up- en cross selling wordt peanuts. Een foutje mag, maar komt minder vaak voor. Er komt meer geld binnen en er gaat minder verloren.
tevreden gasten
Blij personeel, blije gasten! Jouw gasten ontbreekt het aan niets. Behoeftes worden feilloos aangevoeld.
Ervaringen over de training en workshop gastvrijheid
Zij gingen je voor
"De gastvrijheidsworkshop van OBER! OBER! was geweldig! Bedankt voor de energie, het enthousiasme, het delen van de kennis en het inspireren van het team van Strandhotel Westduin! Wat zijn jullie een top team en top trainers.''

''Via het boek OBER! OBER! werden wij nieuwsgierig en kregen het idee dat een workshop gastvrijheid voor onze optiekzaak een zeer toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Wij hebben het proces van begin tot eind als erg interessant, leuk, leerzaam en plezierig ervaren. Het contact met Jordy en Stijn was erg goed. De workshop bestempelen wij als leerzaam en goed terug te brengen in de praktijk. De impact op de groep is dat er nog meer de nadruk ligt op gastvrijheid in de breedste zin van het woord. Wij zouden OBER! OBER! aanbevelen in alle gevallen waarin contact tussen zakelijke/niet-zakelijke partijen plaatsvindt. Wij zijn fan, Stijn en Jordy, bedankt!''

''We hebben echt een superleuke afwisselende dag gehad met jullie, dank jullie wel Jordy en Stijn. Ik raad iedereen aan om eens een kijkje te nemen op de website van Ober! Ober! en een workshop te boeken als je net dat ene stapje extra wilt zetten op het gebied van gastvrijheid. Jordy en Stijn zijn heel enthousiast, hebben humor en zijn ervaringsdeskundigen op het gebied van gastvrijheid.''

''Je merkt echt dat beide heren een passie hebben voor gastvrijheid, in welke vorm dan ook, en weten dit goed over te brengen. Ook in het Engels weten ze een leuke workshop neer te zetten. Of je nou al jaren ervaring hebt in de gastvrijheid of op het punt staat om dit werkveld te betreden, je gaat vast en zeker naar huis met goed inzicht in gastvrijheid en hoe je dit kunt toepassen binnen jouw bedrijf of werkzaamheden.''

''Als Rayonmanager bij Friesland Campina wenste ik meer aandacht voor gastgerichtheid. OBER! OBER! geeft de juiste invulling om hier met het team mee aan de slag te gaan. Leuk de opties tot keuze in het aanbod van de bouwstenen zodat je het echt passend kan maken naar je wensen. De workshop was leuk en inspirerend. Je hoort en leert altijd weer bij en het enthousiasme van Stijn en Jordy helpt daarbij. Voor meer impact denk ik dat 1 dagdeel niet voldoende is en zou wat mij betreft een herhaling nog wenselijk zijn. Ik zou OBER! OBER! aanbevelen voor struikelblokken in het team zichtbaar te krijgen en bewustwording van je houding, gedrag en verbetering van de algehele dienstverlening.''

(1) ''Nogmaals heel erg bedankt. vond het een leuke en leerzame workshop :)'' (2) ''Wat was dit top zeg! Echt enorm bedankt! Echt super goed verzorgd en leuke sfeer vooral.''

''Via Instagram ben ik voor het eerst in contact gekomen met het boek OBER! OBER!. Na het gelezen te hebben was ik gelijk overtuigd van de impact die het boek kon hebben op het inwerkproces van nieuwe mensen in ons team. Vervolgens ben ik het boek uit gaan delen aan de bestaande teamleden en daarna ook aan nieuwe collega’s. Ik wilde graag de inhoud van het boek nog meer tot leven laten komen bij het personeel en kwam op het idee om de workshop te organiseren. De communicatie met Jordy en Stijn hierover was heel enthousiast en prettig. Ons team heeft heel enthousiast op de workshop gereageerd. Het was interactief waardoor ze veel en vooral over elkaar hebben geleerd. Het viel op dat de ervaren krachten het als iets heel positiefs hebben ervaren. Ik raad OBER! OBER! aan voor eigenlijk iedere restauranteigenaar met een middel tot groot restaurant die wil dat het personeel in de praktijk sneller dingen oppakken omdat ze met meer zelfvertrouwen op de vloer staan.''

''Stijn en Jordy, bedankt voor de leerzame en interactieve workshop. Het zet je echt aan het denken. Ik weet zeker dat de input van de workshop in de praktijk toegepast gaat worden bij de collega’s van de receptie.''

''Ruim een jaar geleden zijn we samen met Jordy en Stijn aan de slag gegaan met project Gastvrijheid bij Emergis. Inmiddels hebben ze meerdere trainingen georganiseerd voor de receptie, het restaurant en de voedingsassistenten. De mannen hebben aan twee woorden genoeg om te kunnen bepalen welke onderwerpen centraal moeten staan tijdens de trainingen en kunnen gericht advies geven waarin we nog kunnen verbeteren als afdeling Hospitality. Jordy en Stijn weten mede door hun positieve energie en kennis alle medewerkers te enthousiasmeren. Ze krijgen het voor elkaar om elke medewerker aan het einde van de training lachend de deur uit te laten gaan met een hoop nieuwe energie.'''

''Bistro Skål bestond 3 jaar en ondanks een prima laatste jaar merkten wij dat structuur nog steeds niet aanwezig was en er slecht werd gecommuniceerd tussen de leidinggevende. Uit de mystery visits hebben Stijn en Jordy extra punten gehaald en meegenomen naar de 1e workshop met de leidinggevende. In die workshop zijn wij aan de slag gegaan met een missie en visie. Na deze workshop zijn wij meer met elkaar gaan praten en zijn er regelmatig goede discussies ontstaan waar wij sterker uit zijn gekomen. De 2e workshop was met alle medewerkers waarbij vooral het werkplezier naar voren is gehaald. Wij kijken heel positief terug naar de workshops die jullie bij ons hebben georganiseerd. Dit was goed voor de teamspirit, structuur met de missie en visie. Ik adviseer OBER! OBER! zeker aan andere collega's in de horeca en retail. Het zijn twee fantastische mannen die duidelijk met iedereen van jong tot oud kunnen communiceren en sturen naar het eindresultaat.''

''De vraag naar de workshop is ontstaan omdat wij veel mensen met verschillende nationaliteiten en achtergronden hebben, dit kan door onbegrip af en toe schuren. De workshops zijn als positief ervaren, de 1e workshop was meer gastgericht en het team vond het erg leuk om betrokken te worden bij de vraag op welke manier wij gastvrij willen zijn. De 2e workshop ging over interne gastvrijheid. Dit ging er pittig, maar eerlijk en oprecht aan toe en heeft ons een betere werksfeer opgeleverd. Ik zou OBER!! OBER!! aanraden voor een team waarin mensen nog niet veel kennis hebben van etiketten en gastvrijheid, of wanneer je iets met je gehele team wilt doen wat ook nog eens leerzaam is. Ik heb gemerkt dat collega’s het erg waarderen wanneer er geïnvesteerd wordt in hen en wanneer ze betrokken worden.''

''De vraag is al een hele lange tijd geleden ontstaan, omdat we merkten dat bepaalde zaken niet bij ons personeel doordrongen waren.Het aanloopproces verliep zeer soepel en de workshop is erg goed bevallen. Door ons in te leven in de gasten die bij ons langskomen, hebben we een beter inzicht gekregen in hun behoeften en verwachtingen. We zien zeker de lessen die we hieruit hebben geleerd terugkomen bij ons personeel. Soms is een kleine herinnering nog nodig, maar ze pakken dit snel op. Er werd veel nadruk gelegd op samenwerking en interactie, waardoor we des te meer konden profiteren van de informatie die werd gedeeld. Ik zou OBER!OBER! aanraden aan horecagelegenheden die een duidelijk idee hebben over welk aspect van gastvrijheid ze willen verbeteren.''

''Het was voor Stijn en Jordy de eerste keer dat ze een workshop voor deze doelgroep verzorgden: leerlingen van het vmbo in de leeftijd van 14, 15 jaar. De leerlingen moesten een profiel kiezen en in deze groep zaten leerlingen die kozen voor HBR (horeca, bakkerij en recreatie) en leerlingen die kozen voor Zorg & Welzijn. Hoewel anderhalf uur voor deze doelgroep wel veel van hun spanningsboog vergde, wisten Jordy en Stijn de aandacht goed vast te houden. Door hun vlotte voorkomen, hun authentieke enthousiasme en een goede inhoud van de workshop deden alle leerlingen goed mee. De inhoud was afgestemd op deze leeftijd, maar erg goed dat het nergens kinderachtig werd. Serieuze stukken en vrolijke werkvormen wisselden elkaar mooi af. Een compliment voor de positief waarderende maar toch wel kritische houding van Jordy en Stijn naar de leerlingen toe. Ze hebben er echt wat van geleerd. Gastvrijheid kun je leren, als je je bewust wordt van wat jouw gedrag doet met je gasten, cliënten of patiënten. Een mooie workshop om dit bij leerlingen onder de aandacht te brengen!''

Nog even geduld. De ervaring van Matthijs volgt.

Nog even geduld. De ervaring van Jasmijn volgt

Nog even geduld. De ervaring van Janny volgt.

De mannen van OBER OBER hebben voor een groep van 80 flex medewerkers (welke werken bij de afdeling F&B RAI Amsterdam) een interessante, interactieve en boeiende training gegeven. Jordy en Stijn weten goed in te spelen op de wensen van de doelgroep en krijgen iedereen mee in hun verhaal. Als groep hadden wij een aantal specifieke wensen waar zij een passend programma voor wisten te maken. De afstemming voorafgaand aan de training was erg gemakkelijk, Jordy en Stijn zijn goed bereikbaar. Door hun enthousiaste manier van vertellen, duidelijke voorbeelden en humor was het een zeer geslaagde gastvrijheids training!

Previous
Next
Voor wie is deze training en workshop hospitality?
Alle organisaties waarbij gastvrijheid een belangrijk speerpunt is. Gastvrijheid gaat verder dan enkel horeca. Daarom geven wij ook trainingen binnen het onderwijs, de zorg en de retail.
Deze workshop is NIET voor organisaties die
- Op zoek zijn naar een hard skills horecatraining
- Niet geloven in het potentieel van hun medewerkers
- Een kant-en-klare workshop verwachten
Deze workshop is WEL voor organisaties die
- Direct impact willen maken
- Geloven in het potentieel van hun medewerkers
- Uitgedaagd en geprikkeld durven te worden
- Zowel binnen als buiten de horecabranche actief zijn
Hoe pakken wij een workshop aan?
Voorbereiding workshop
De gastvrijheidstraining en workshop:

Maatwerk
De training en workshop gastvrijheid is modulair en in bouwstenen opgebouwd. Hierdoor kunnen wij onderwerpen behandelen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Ook mogelijk in het Engels.

Methodisch
Klinkt chique. We hebben de theorieën uit het boek OBER! OBER! verwerkt in praktische werkvormen zodat deze begrijpbaar en toepasbaar is.

Uitdagend & activerend
Onze training en workshops zijn interactief en uitdagend. Stilzitten is geen optie. Elk facet van gastvrijheid vertalen we naar de praktijksituatie.

Ervaringen & tips
Door het delen van persoonlijke ervaringen en tips krijgt jouw personeel een inkijkje in wat wij geleerd hebben van de fouten die wij hebben gemaakt. Ook leren deelnemers van elkaar.

Inclusief het boek
Met het boek als perfect naslagwerk slaan we de brug tussen theorie en praktijk en zal je merken dat het direct toepasbaar is op jouw organisatie.

Implementatie door visualisatie (optioneel)
Na de training en workshop kunnen we samen een visualisatie ontwikkelen waardoor jouw personeel het geleerde blijft uitoefenen.
Benieuwd naar wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag een vrijblijvend gastvrij gesprek aan.
Verschil training/workshop en inspiratiesessie
Waar heeft jouw organisatie behoefte aan?
Gastvrijheidstraining en workshop
- Duur: gemiddeld 3.5 á 4 uur (dagdeel)
- Diepgaand op thema's naar keuze binnen gastvrijheid
- Meer praktijkopdrachten dan theorie
- Maximaal 18 deelnemers per sessie
- Inhoudelijker, op maat en ook veel energie
Inspiratiesessie Gastvrijheid
- Duur: maximaal 2 uur
- Alle belangrijke thema's binnen gastvrijheid
- Praktijk- en theorieopdrachten in balans
- Onbeperkt aantal deelnemers per sessie
- Kracht, snelheid en veel energie
Wat is jouw route naar gastvrijheid?
Met OBER! OBER! is alles mogelijk. Waar heeft jouw organisatie op dit moment behoefte aan? Het aanbod is los of in combinatie met elkaar te organiseren, afhankelijk van jouw wensen.
De bouwstenen van een training en workshop gastvrijheid
Stel je eigen training en workshop hospitality samen
De training en workshop kent meerdere bouwstenen die voortkomen uit de theorie van ons boek. Iedere workshop start met de basis van gastvrijheid en kent daarna een eigen route. Deze route is afhankelijk van de wensen en behoeftes van jouw organisatie. Welke bouwstenen vind jij belangrijk?
Dit is de aftrap van elke workshop die we geven, om de figuurlijke basis te leggen voor de rest van de workshop. We bespreken gastvrijheid van het breedst mogelijk perspectief. Wat betekent gastvrijheid? Hoe ervaren we gastvrijheid? En waarom kies je ervoor om ergens terug te komen? Die vragen beantwoorden we om de ‘waarom’ kraakhelder te krijgen, om zo een maximaal resultaat uit de workshop te halen.
Gasten en klanten hebben een overvloed aan keuzes om hun geld uit te geven aan dezelfde producten en services. Daarom is het cruciaal om vanuit de ogen van de gast te kijken naar jouw product en service. Zo kan het team kansen identificeren om het bedrijf onderscheidend te positioneren. Het draait hier ook om een stuk bewustzijn te creëren en routines los te laten. De centrale vraag die wij hierin stellen: ‘hoe kunnen we de verwachtingen van de gast in elke fase van de guest journey overtreffen?’.
Een algemene aanname is dat verbale communicatie het grootste gedeelte van de totale communicatie beslaat, echter is dit maar het kleinste deel. Wat doet non-verbale communicatie en de intonatie dan met de gast, onze collega’s en nog belangrijker: onszelf? Hoe ontvangen en communiceren we met gasten op de meest gastvrije manier?
Elke gast is anders en heeft verschillende behoeftes. Klinkt logisch, toch? Maar het herkennen van deze gast en inspelen op de behoeftes blijkt vaak een stuk moeilijker in de praktijk. We gaan samen met jouw team op zoek naar de verschillende doelgroepen en koppelen daar acties aan om de verwachtingen van de gast te overtreffen.
Klachten roepen vaak een negatief sentiment op en we zijn de klanten of gasten die klagen liever kwijt dan rijk. Maar waarom moeten we blij zijn met een klacht? Hoe behandelen we een klacht op een neutrale manier en zorgen we ervoor dat deze niet als persoonlijk wordt beschouwd? Wat is de impact op jouw bedrijf wanneer een klacht niet goed wordt opgelost? We bespreken hier een internationaal bekend model welke gebruikt wordt in de grootste hotelketens. Dit geeft jouw personeel handvatten om klachten adequaat op te lossen en jouw klagers in ambassadeurs te transformeren!
Het verkopen van een dienst of product kan soms een uitdaging zijn. Zit de gast of klant hier wel op te wachten? Verhoogt dit product of dienst de gastbeleving? De kunst van het (bij)verkopen zit in het op de juiste manier inrichten van de situatie. Op basis van 7 technieken van beïnvloeding identificeren we de kansen om de waarde te verhogen bij jou in de praktijk. Zonder dat dit voor de klant of gast als verkopen voelt.
”Teamwork makes the dream work”. Een mooi gezegde wat de spijker op z’n kop slaat, maar het klinkt makkelijker dan het is. Goed samen werken begint in de basis uit nieuwsgierigheid naar en respect voor elkaar. Goed luisteren en gegronde feedback geven op elkaars handelingen wanneer nodig is van belang om het niveau van gastvrijheid te verhogen, maar ook om plezier met elkaar te hebben! Dit is Stijn z’n favoriete module omdat het hele prikkelende gesprekken met elkaar oplevert en het voelbaar de team dynamiek verhoogt.
Positioneren gaat over de positie die je in wilt nemen in de perceptie van je doelgroep, ten opzichte van andere aanbieders. Of te wel: Waarom zou een gast voor jullie organisatie kiezen? Wat zijn jullie kernwaarden? Wat wil je als team bereiken? Met behulp van de Why, How & What theorie van Simon Sinek proberen samen met de deelnemers een waardeproposite/missie/visie te ontwikkelen die antwoord geeft deze vragen.
Ben jij ooit als gast op bezoek geweest bij je eigen organisatie? Wat viel je hierin op? In deze bouwsteen kijken we door de ogen van de gast naar ons restaurant of organisatie. De opdracht is om zoveel mogelijk te observeren en vervolgens te omschrijven wat dit met je gevoel doet. Een kleine aanpassing in ons dagelijkse handelen kan het grootste verschil maken voor de gastbeleving.
Om als organisatie jezelf te onderscheiden en creatief te zijn krijgen we vaak te horen dat we ‘out-of-the-box’ moeten zijn. Als iedereen out-of-the box is, moeten we dan misschien niet een keer ‘in-the-box’ zijn? In deze bouwsteen gaan we daar dieper op in en na een flinke dosis inspiratie dagen we de deelnemers uit om een realistisch en implementeerbaar plan te bedenken om de gastvrijheid te verhogen. Deze bouwsteen is het favoriete onderdeel van Jordy vanwege de creative benadering.
Gastvrijheid is veel breder dan de bouwstenen die wij aanbieden. Om die reden willen we graag met jou kijken waar jouw organisatie behoefte aan heeft. Wat zijn jullie grootste pijnpunten? Wat komt terug in de reviews? Op ieder probleem is een oplossing in de gastvrijheid!
Wil je deze bouwstenen nog een rustig nalezen? Download dan onderstaande PDF.
De opbouw van een bouwsteen tijdens een training/workshop
Voorbeeld van de opbouw van een training/workshop
Praktische informatie
De informatie is op basis van onze vaste training en workshop. Afhankelijk van jouw wensen die we bespreken in een gastvrij gesprek bieden wij een voorstel op maat.
Benieuwd naar wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag een vrijblijvend gastvrij gesprek aan.
Onze werkwijze
In 7 stappen jouw training en workshop gastvrijheid!
Gastvrij gesprek aanvragen
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in om een gastvrij gesprek aan te vragen.
Gastvrij gesprek
Online of op locatie hebben wij een gastvrij gesprek. Hier maken we kennis, definiëren we de behoeften en doelen en kijken we of OBER! OBER! geschikt is. Is jouw organisatie klaar voor verandering?
Voorstel ontvangen en vergelijken
Wij stellen op basis van het gastvrije gesprek en jouw gewenste resultaat een workshop voor. In dit voorstel vind je alle benodigde informatie om een keuze te maken. We dagen je graag uit om andere offertes op te vragen en te kijken wat het best bij jouw organisatie past.
Voorbereiding training en workshop
Jij gaat door met de bedrijfsvoering, wij bereiden de workshop voor. In aanloop naar de workshop hebben we contact voor de laatste details.
De training en workshop
Tijd voor actie! De training en workshop vindt plaats.
Evaluatie
We meten de tevredenheid van de deelnemer na afloop van de training en workshop, maar zitten graag met jou samen om te weten of we jouw verwachtingen hebben voldaan, of zelfs overtroffen.
Vervolg
Tijdens de training en workshop planten wij een gastvrij zaadje bij de deelnemers om het geleerde langer vast te houden.
Lijkt deze werkwijze iets wat past bij jouw organisatie? Vraag een gastvrij gesprek aan.
En wat nog meer...
Iedere training en workshop is inclusief...

Uitnodiging op maat
We maken voor jou een uitnodiging op maat, die jij kunt versturen naar alle deelnemers. Zo zorgen we samen voor maximale opkomst en maximaal rendement.

Goodie bag
Aan het einde van de training en workshop krijgen alle deelnemers een OBER! OBER! goodie bag met het boek, een boekenlegger en stickers. Hierbij heb jij ook de mogelijkheid om er zelf iets in te doen.

Certificaat
Aan het einde van training en de workshop krijgen alle deelnemers een OBER! OBER! Certificaat. Hiermee zijn zij OBER! OBER!-proof en klaar om vol energie en kennis over gastvrijheid weer aan de slag te gaan!
Klaar om je bedrijf naar een gastvrijer niveau te tillen?
Vraag een gastvrij gesprek aan
Heb jij interesse in een training en workshop gastvrijheid? Heb je vragen over onze werkwijze of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul onderstaand contactformulier in of stuur ons een bericht. We zijn erg benieuwd.
