OBER! OBER! - het boek over gastvrijheid in en buiten de horeca
Wat weet jij van gastvrijheid?
Wat fijn dat je er bent. Wij hebben, net als jij, een enorme passie voor gastvrijheid. Het succes van een bedrijf valt of staat met geschoold personeel, echter beseffen wij ook dat dat niet altijd mogelijk is. Inwerken kost veel tijd en je leert pas echt werken in de gastvrijheid door het te doen. Toch? Wij vinden dat medewerkers in de gastvrijheid zelf een verantwoordelijkheid dragen om verder te ontwikkelen, mits ze de juiste hulpmiddelen hebben. Hier kan OBER! OBER! een grote rol spelen.

Wat kun je verwachten?
Met OBER! OBER! krijgen jouw medewerkers in de gastvrijheid met behulp van relevante praktijkvoorbeelden, concrete tips en persoonlijke ervaringen een compleet beeld van de horeca, en nog veel meer! We dagen ze uit om bewuster te worden van wat nu écht belangrijk is in ‘de kunst van gastvrijheid’ en wat voor invloed zij kunnen hebben op de beleving van iedere gast.
We leggen ze gastvrijheid van A tot Z uit en onze OBER! OBER! guest journey staat hierin centraal. We nemen ze mee op de figuurlijke reis die een gast doormaakt en leren ze meer over verschillende type gasten, hun verwachtingen en hoe zij in contactmomenten met de gast hét verschil kunnen maken.
We leren ze waarom ze blij moet zijn met een klacht en hoe ze communicatief sterk over kunnen komen op gasten. Met de juiste kennis van producten en tips om (bij) te verkopen ontwikkelen ze vaardigheden waarmee ze de beste gastvrijheid kunt verlenen en zichzelf écht kunnen onderscheiden.
Hierdoor heeft jouw personeel meer kennis en plezier, wat de gastbeleving ten goede zal komen.
De OBER! OBER! Guest journey

WIL JIJ...
Kwalitatief beter personeel
door middel van een gestructureerde manier van inwerken van jouw personeel?
Kosten besparen
door minder gemaakte fouten en minder verloop van jouw personeel?
Sneller ingewerkt
personeel waardoor jij kosten bespaard?
Multifunctioneel personeel
door inhoudelijke kennis van gastverwachtingen, de horeca en producten?
de gastbeleving verhogen
door middel van creatief en meedenkend personeel?
Meer omzet maken
door het meer (bij)verkopen van passende gerechten en dranken?
Wil jij een kickstart in de gastvrijheid?
In dit boek leer je alles over
- De kunst van gastvrijheid
- Horecakennis- en vaardigheden
- De beleving van de gast
- Praktijkvoorbeelden, ervaringen & tips
- Effectief communiceren naar gasten
Wat kun je op de deurmat verwachten?
Video afspelen

Het ontstaan van het boek over gastvrijheid
Waar kwam de behoefte van het boek vandaan?
OBER! OBER! is ontstaan uit onze gedeelde frustratie van het inwerken in de gastvrijheid. Je wordt vriendelijk verwelkomt door het personeel, trekt bedrijfskleding aan en dan is het vaak een kwestie van meelopen totdat er voor je besloten wordt dat je het nu zelf kunt gaan doen. Jordy heeft in zijn tijd als bedrijfsleider, voorafgaand aan de opening van een strandpaviljoen, een aanpak gecreëerd die efficiënt bleek. Door middel van een uitgebreide trainingsdag en een samenvatting om thuis door te lezen werden 40 personeelsleden gewapend met de kennis en kunde die nodig was voor een voortvarende start. Ze schoten uit de startblokken en hebben een topseizoen gedraaid.
Stijn heeft door ervaring in grote internationale hotels diverse manieren van inwerken van nieuw personeel eigen gemaakt en dit gecombineerd tot één structureel plan van inwerken. We hebben onze ervaringen en tips op een gestructureerde manier in dit boek geschreven om jou de kickstart te geven in de horeca!
Wat zeggen
Onze lezers over het boek
''Voor een snelle start in de horeca, of gewoon voor een extra duwtje in de rug: deze gids is alles wat je nodig hebt. Ik vond het persoonlijk vooral fijn dat het begint bij de basis en daarop verder bouwt. Zeker het hoofdstuk over productkennis was compleet nieuw voor mij en daarom erg leerzaam!''
TirzaOpkomende Horecatijger
''Ein-de-lijk een boek dat de kern van het horeca vak in 150 pagina’s uitlegt. Waar dit voorheen voor mij als nieuweling ontbrak en alles zelf langzaam leerde, heb ik nu een boek voor mijn team voor de juiste kickstart! Ik heb het ook mijn huidig personeel gegeven en zijn erg enthousiast! Een lage investering waardoor mijn personeel de gastbeleving meetbaar vooruit heeft gestuwd!''
WouterHorecaondernemer
''Dit boek is dé perfecte basis voor iedereen wilt gaan werken in de horeca, maar ook voor bestaande medewerkers is dit de perfecte opfrisser. Het is inspirerend, daagt je uit en verstrekt alle informatie die je nodig hebt om jouw werk tot een succes te maken. Echt een aanrader!''
LilyHorecatijger
''Ik denk dat Stijn & Jordy precies hebben behaald wat het doel was; een goed, lekker leesbaar en laagdrempelig 'handboek' voor nieuwe mensen in de horeca. Het was voor mij - als iemand die dat niet is - ook leuk om te lezen, en het snijdt ook echt hout allemaal. Je steekt er wat van op en kan dat ook gelijk toepassen. Het druipt er vanaf dat de schrijvers veel ervaring hebben en iets wilden maken wat zij misten toen ze in de horeca begonnen. Je leest er ook veel liefde voor het vak in terug, dat is echt top!''
PaulEindredacteur
''In een tijd waar het moeilijk is goede, gemotiveerde werknemers te vinden, ben ik enorm blij dat ik OBER! OBER! ben tegengekomen. Mijn personeel leert aan de hand van dit boek de basis van het geven van een goede service. Ik heb mijn nieuwe werknemers dit boek meegegeven om te lezen voor hun eerste werkdag. Op het moment dat ze bij mij op de vloer staan, zijn ze zekerder en gaan met een degelijke basis van start! Ik zou dit iedere startende medewerker in de horeca gunnen.''
LynnHorecaondernemer
''Echt een super handig boek voor beginnend en bekwaam horeca medewerker. Ik was zelf nog niet zo deskundig in de horeca branche maar dankzij dit boek heb ik veel geleerd en kan ik mijzelf nu een echte horecatijger noemen!''
AniekHorecatijger
''Als lezer van dit boek heb jij een goede stap gezet richting het worden van een echte horeca professional. Daardoor kan jij straks de verwachtingen van de gast overtreffen. Het is tijd voor een nieuwe generatie gastvrijheid!''
Albert KooySVH Meesterkok, Executive chef, F&B manager
''Ik heb ontzettend veel geleerd van het boek, het was fijn om alle nodige informatie weer op te frissen en ik heb zelfs veel nieuwe dingen geleerd! Een aanrader als beginnend horeca medewerker maar zeker ook als een ervaren medewerker..''
FienHorecatijger
''Dit boek is ideaal als je nog niet zo veel horeca ervaring hebt en praktische handvatten wilt om een goede start te kunnen maken. Zonder al te veel bla-bla wordt duidelijk verteld wat de do's en don'ts zijn en wat je kunt verwachten wanneer je aan de slag gaat in de horeca. Zeker handig voor beginners!''
HugoOndernemer
Previous
Next








Met het voorwoord van
Albert Kooy
Albert Kooy is de oprichter van Dutch Cuisine; een eetcultuur waar Nederlandse producten centraal staan. In dit concept bestaat 80% van het gerecht uit lokale groenten die in het seizoen zijn en 20% van het gerecht is duurzaam vlees of vis. Albert is een SVH Meesterkok en executive chef bij Stenden University Hotel, verbonden aan de Hotelschool Leeuwarden. Echter houdt hij zich niet alleen bezig met eten, hij heeft een sterke visie over wat gastvrijheid nu echt is en hoe de nieuwe generatie zich in de horeca branche kan laten gelden. We zijn blij dat hij een voorwoord heeft kunnen schrijven voor OBER! OBER!.
Wat kun je verwachten van het boek OBER! OBER!?

Gastvrijheid: van a tot z
We leggen jouw personeel de horeca van a tot z uit. Vanaf het begin van de Guest Journey tot het einde. Van binnenkomst tot vertrek.

Sneller ingewerkt
Met de kennis uit OBER! OBER! is jouw personeel sneller ingewerkt in de gastvrijheid dan je ooit had verwacht. Verras je collega's, personeel en je gasten.

Visueel & begrijpbaar
Met behulp van duidelijke visuals en toegankelijke modellen is de horeca een stuk beter te begrijpen dan men denkt.

Ervaringen & tips
Door het delen van persoonlijke ervaringen en tips krijgt jouw personeel een inkijkje in wat wij geleerd hebben van de fouten die wij hebben gemaakt.

Praktijkvoorbeelden
Met praktische voorbeelden slaan we de brug tussen theorie en praktijk en zal je merken dat het direct toepasbaar is op jouw organisatie.

Uitdagend & activerend
We dagen jouw personeel uit de geleerde kennis in de eigen praktijk tot te passen. Durf jij het aan?