OBER! OBER! blog

‘’Hoe dan? Hoe kom je erop?‘’

Geschreven door: Jordy van Heese

Direct na de lancering van ons boek ontvingen wij enorm veel positieve reacties. Vrienden, familie en bekenden reageerden verrast en trots tegelijk. De keuze was destijds gemaakt om niet teveel mensen te betrekken bij het proces: we wisten namelijk zelf niet waar het zou eindigen. Naarmate de inhoudsopgave steeds groter werd, schreven we gestaag verder en ontwikkelden wij modellen en afbeeldingen om de inhoud van het boek te versterken. Na enige tijd, tijdens de ontwikkeling van het boek stonden we stil bij wat we aan het maken waren en schrokken er zelf ook van. Het werd alsmaar groter en groter. We twijfelden of we  het aan meer mensen uit onze omgeving zouden vertellen, maar we kozen ervoor om daarmee te wachten en zeiden met een brede lach tegen elkaar: ‘Laten we ze verrassen’. Nou… dat is gelukt! Nu, enkele weken na de lancering, is de verrassing vervangen door interesse. De vragen die we by far het meeste krijgen zijn: ‘’Hoe dan? Hoe kom je erop?’’. Dat gaan we je hier uitleggen! 

Begin bij het begin

Wij zijn vrienden sinds de middelbare school en kozen allebei een andere richting om de studie voort te zetten. Stijn koos hotelmanagement als richting, waarmee zijn toekomst in de gastvrijheidsbranche eraan zat te komen. Ik had op jonge leeftijd al een hart voor de horeca, maar besloot Commerciële Economie te studeren. Ondanks dat Stijn niet vaak in Vlissingen te vinden was, zochten we elkaar veel op. Vaak onder het genot van een biertje in het café was de horecabranche altijd een veelbesproken onderwerp. In het begin van dit jaar (2021) waren we aan het videobellen. We deelden frustraties, ideeën en ervaringen over ons werk en leven. Stijn gaf op dat moment les aan hbo-studenten als praktijkdocent van Hotel Management School Stenden in Leeuwarden en ik werk als marketeer op de HZ. 

Hij vertelde tijdens het telefoongesprek over de methodische manier van lesgeven en had het over de uitdagingen waar de studenten mee werden geconfronteerd. Hierin herkende ik veel vanuit mijn eigen ervaringen en vertelde over mijn tijd als bedrijfsleider bij een strandpaviljoen. Voorafgaand aan de opening was er een uitgebreide trainingsdag georganiseerd inclusief een samenvatting om thuis door te lezen. Zo werden 40 personeelsleden gewapend met de kennis en kunde die nodig was voor een voortvarende start. Het team schoot uit de startblokken en heeft een topseizoen gedraaid. 
We zeiden tegen elkaar: ‘‘Eigenlijk zouden we deze ervaringen eens op moeten schrijven! Een soort e-book met een kort horeca inwerkprogramma, daar is echt behoefte aan’’. Wij dachten echter dat al veel mensen ons voor waren en zagen onszelf zeker niet als experts, maar meer als ervaringsdeskundigen. Om die reden spraken we af om het idee te laten bezinken en zeiden: ‘‘We kijken of we er volgende week nog steeds zo enthousiast over zijn’’. We hingen op en gingen slapen. Vanaf dit moment kon ik letterlijk nergens anders meer aan denken en schoten er alleen maar kansen en ideeën door mijn hoofd. Ik wist niet hoe Stijn erover dacht, dus ik bewaarde mijn enthousiasme tot de volgende ochtend. Toen gebeurde er iets moois. Ik werd wakker met wel 20 berichten van Stijn met exact dezelfde dosis enthousiasme over ons idee. Het plan was geboren!

Bundelen onze krachten 

De volgende avond besloten we om te videobellen. Ondanks onze locaties, in respectievelijk Vlissingen en Leeuwarden, waren we in staat om te werken aan dit gezamenlijke project. Tijdens het bellen waren wij nog blijer dan de dag ervoor. We stelden een agenda op en deelden onze ideeën. Nu pas kwamen de echte vragen: Hoe zie jij het voor je? Hoe wil je samenwerken? Wat vind jij belangrijk? Waar begin je? Al snel trokken we de volgende conclusie: we willen allebei de gehele gastenreis in kaart brengen. Het begint bij de verwachtingen van de gast en het eindigt bij het verlaten van de gast van het restaurant, oftewel het toneel. Dit is later vertaald naar de OBER! OBER! Guest Journey. Tijdens de guest journey staan we telkens stil bij belangrijke aspecten en bekijken het vanuit het perspectief van de zowel de gast als de medewerker bediening. 

We brainstormden door over de mogelijkheden en de ideeën groeiden met de minuut. Stijn en ik hebben veel overeenkomsten maar ook verschillen, en dat zagen we als kracht. Onze gedeelde kracht is de ervaring in de horeca en de passie en enthousiasme om dat te delen. Stijn heeft in internationale hotels gewerkt en ik in de wat meer ‘gemiddelde’ restaurants. Daarnaast hebben we ook vrijwel dezelfde kijk op gastvrijheid, maar Stijn heeft iets wat ik niet bezit en ik heb iets wat hij niet bezit. Toen dat kwartje viel, waren we nog meer overtuigd dat onze samenwerking zou kunnen leiden tot iets moois. 

Stijn is namelijk een op-en-top horeca professional. Hij is zelf altijd wat meer bescheiden, maar ik durf het wel te zeggen: hij is echt goed in wat hij doet! Dat komt deels door zijn studie, internationale ervaringen en voormalige horecawerkgevers. Ik denk dat het vooral komt door zijn instelling en karakter. Met zijn vriendelijkheid en toegankelijkheid ‘ademt’ hij gastvrijheid en voel je je direct op je gemak. Als ik ooit nog een blog ga schrijven over horeca-karakters, gebruik ik Stijn als 100% score en uitgangspunt. Daarnaast heeft hij ook veel inhoudelijk kennis over de branche en het horecavak. Niet voor niets leert hij dat aan de toekomstige generatie horecatoppers. 

Zelf zit ik iets meer aan de creatieve en visuele kant en zag ik voor me hoe het boek vorm moest krijgen. We wilden het boek (in deze fase nog e-book) ook graag zelf uitgeven en daarvoor heb je een aantal dingen nodig. In ons marketingplan zat een positionering, een eigen website, een eigen webshop en een social media strategie. Hier ligt iets meer mijn kracht. Stijn met zijn inhoudelijke kennis, ik met mijn kennis van marketing, het bleek een perfecte match. 

Samen bereik je meer dan alleen. Dat heeft de ontwikkeling van het boek ons wel bewezen. Zit jij in een soortgelijke situatie? Dan hebben wij één tip: ga ervoor! Dit was een fantastische ervaring en die pakken ze ons nooit meer af! Ben jij benieuwd geworden naar het resultaat van onze samenwerking? Bestel jouw exemplaar via onze boekshop!