Workshop gastvrijheid

Uit Zeeland, voor iedereen in Nederland!

Wij zijn Jordy en Stijn, twee vrienden met een enorme passie voor gastvrijheid. Als ondernemer, binnen óf buiten de horeca, weet jij maar al te goed dat het succes van jouw bedrijf valt of staat met een sprankelende service door enthousiast personeel. De juiste training is daarin cruciaal. In de drukte van alledag is dit makkelijker gezegd dan gedaan. We brengen ons enthousiasme en onze passie graag via deze workshop gastvrijheid over op jouw personeel, zodat zij jouw bedrijf (met plezier!) naar een hoger niveau kunnen tillen.

Gastvrijheid zit immers in ieders DNA en wij zijn van plan dat los te maken! 

Wat kun je verwachten van de workshop gastvrijheid?

In 2021 brachten wij ons boek voor de aanstormende horeca talenten uit. Dit boek bestaat uit verschillende bouwstenen die elk ingaan op een belangrijk onderdeel van een gastvrijheid. Samen met jou bepalen wij welke bouwstenen relevant zijn voor jouw bedrijf en personeel. Zo zorgen we er samen voor dat we een interactieve, leerzame en makkelijk toepasbare workshop kunnen geven aan het hele team! 

Hierin is ruimte voor persoonlijke vragen en aandacht voor de uitdagingen waar jouw team tegenaan loopt. Met genoeg humor en de praktische benadering is het een plezierige en toegankelijke manier van ontwikkelen voor alle deelnemers. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Vul het formulier in en vraag een gastvrij gesprek aan. 

Jij wilt...

Sterk personeel

Een team dat stevig in hun schoenen staat. Bij twijfel worden vragen gesteld. Een stapje erbij? Geen probleem!

Geld in het laatje

Up- en cross selling wordt peanuts. Een foutje mag, maar komt minder vaak voor. Er komt meer geld binnen en er gaat minder verloren.

tevreden gasten

Blij personeel, blije gasten! Jouw gasten ontbreekt het aan niets. Behoeftes worden feilloos aangevoeld.

Ervaringen over de workshop gastvrijheid

Zij gingen je voor

Voor wie is deze workshop gastvrijheid?

Alle organisaties waarbij gastvrijheid een belangrijk speerpunt is

Deze workshop is NIET voor organisaties die

Deze workshop is WEL voor organisaties die

De workshop gastvrijheid:

OBER! OBER! - boek horeca en workshop gastvrijheid

Maatwerk

De workshop gastvrijheid is modulair en in bouwstenen opgebouwd. Hierdoor kunnen wij onderwerpen behandelen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Ook mogelijk in het Engels.

OBER! OBER! - boek horeca en workshop gastvrijheid

Methodisch

Klinkt chique. We hebben de theorieën uit het boek OBER! OBER! verwerkt in praktische werkvormen zodat deze begrijpbaar en toepasbaar is.

OBER! OBER! - boek horeca en workshop gastvrijheid

Uitdagend & activerend

Onze workshops zijn interactief en uitdagend. Stilzitten is geen optie. Elk facet van gastvrijheid vertalen we naar de praktijksituatie.

OBER! OBER! - boek horeca en workshop gastvrijheid

Ervaringen & tips

Door het delen van persoonlijke ervaringen en tips krijgt jouw personeel een inkijkje in wat wij geleerd hebben van de fouten die wij hebben gemaakt. Ook leren deelnemers van elkaar.

OBER! OBER! - boek horeca en workshop gastvrijheid

Inclusief het boek

Met het boek als perfect naslagwerk slaan we de brug tussen theorie en praktijk en zal je merken dat het direct toepasbaar is op jouw organisatie.

OBER! OBER! - boek horeca en workshop gastvrijheid

Implementatie door visualisatie (optioneel)

Na de workshop kunnen we samen een visualisatie ontwikkelen waardoor jouw personeel het geleerde blijft uitoefenen.

Benieuwd naar wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag een vrijblijvend gastvrij gesprek aan.

De bouwstenen van een workshop gastvrijheid

Stel je eigen workshop gastvrijheid samen

De workshop kent meerdere bouwstenen die voortkomen uit de theorie van ons boek. Iedere workshop start met de basis van gastvrijheid en kent daarna een eigen route. Deze route is afhankelijk van de wensen en behoeftes van jouw organisatie. Welke bouwstenen vind jij belangrijk?

Dit is de aftrap van elke workshop die we geven, om de figuurlijke basis te leggen voor de rest van de workshop. We bespreken gastvrijheid van het breedst mogelijk perspectief. Wat betekent gastvrijheid? Hoe ervaren we gastvrijheid? En waarom kies je ervoor om ergens terug te komen? Die vragen beantwoorden we om de ‘waarom’ kraakhelder te krijgen, om zo een maximaal resultaat uit de workshop te halen.

Gasten en klanten hebben een overvloed aan keuzes om hun geld uit te geven aan dezelfde producten en services. Daarom is het cruciaal om vanuit de ogen van de gast te kijken naar jouw product en service. Zo kan het team kansen identificeren om het bedrijf onderscheidend te positioneren. Het draait hier ook om een stuk bewustzijn te creëren en routines los te laten. De centrale vraag die wij hierin stellen: ‘hoe kunnen we de verwachtingen van de gast in elke fase van de guest journey overtreffen?’.

Een algemene aanname is dat verbale communicatie het grootste gedeelte van de totale communicatie beslaat, echter is dit maar het kleinste deel. Wat doet non-verbale communicatie en de intonatie dan met de gast, onze collega’s en nog belangrijker: onszelf? Hoe ontvangen en communiceren we met gasten op de meest gastvrije manier?

Elke gast is anders en heeft verschillende behoeftes. Klinkt logisch, toch? Maar het herkennen van deze gast en inspelen op de behoeftes blijkt vaak een stuk moeilijker in de praktijk. We gaan samen met jouw team op zoek naar de verschillende doelgroepen en koppelen daar acties aan om de verwachtingen van de gast te overtreffen. 

Klachten roepen vaak een negatief sentiment op en we zijn de klanten of gasten die klagen liever kwijt dan rijk. Maar waarom moeten we blij zijn met een klacht? Hoe behandelen we een klacht op een neutrale manier en zorgen we ervoor dat deze niet als persoonlijk wordt beschouwd? Wat is de impact op jouw bedrijf wanneer een klacht niet goed wordt opgelost? We bespreken hier een internationaal bekend model welke gebruikt wordt in de grootste hotelketens. Dit geeft jouw personeel handvatten om klachten adequaat op te lossen en jouw klagers in ambassadeurs te transformeren!

Het verkopen van een dienst of product kan soms een uitdaging zijn. Zit de gast of klant hier wel op te wachten? Verhoogt dit product of dienst de gastbeleving? De kunst van het (bij)verkopen zit in het op de juiste manier inrichten van de situatie. Op basis van 7 technieken van beïnvloeding identificeren we de kansen om de waarde te verhogen bij jou in de praktijk. Zonder dat dit voor de klant of gast als verkopen voelt.

”Teamwork makes the dream work”. Een mooi gezegde wat de spijker op z’n kop slaat, maar het klinkt makkelijker dan het is. Goed samen werken begint in de basis uit nieuwsgierigheid naar en respect voor elkaar. Goed luisteren en gegronde feedback geven op elkaars handelingen wanneer nodig is van belang om het niveau van gastvrijheid te verhogen, maar ook om plezier met elkaar te hebben! Dit is Stijn z’n favoriete module omdat het hele prikkelende gesprekken met elkaar oplevert en het voelbaar de team dynamiek verhoogt.

Positioneren gaat over de positie die je in wilt nemen in de perceptie van je doelgroep, ten opzichte van andere aanbieders. Of te wel: Waarom zou een gast voor jullie organisatie kiezen? Wat zijn jullie kernwaarden? Wat wil je als team bereiken? Met behulp van de Why, How & What theorie van Simon Sinek proberen samen met de deelnemers een  waardeproposite/missie/visie te ontwikkelen die antwoord geeft deze vragen.

Ben jij ooit als gast op bezoek geweest bij je eigen organisatie? Wat viel je hierin op? In deze bouwsteen kijken we door de ogen van de gast naar ons restaurant of organisatie. De opdracht is om zoveel mogelijk te observeren en vervolgens te omschrijven wat dit met je gevoel doet. Een kleine aanpassing in ons dagelijkse handelen kan het grootste verschil maken voor de gastbeleving. 

Om als organisatie jezelf te onderscheiden en creatief te zijn krijgen we vaak te horen dat we ‘out-of-the-box’ moeten zijn. Als iedereen out-of-the box is, moeten we dan misschien niet een keer ‘in-the-box’ zijn? In deze bouwsteen gaan we daar dieper op in en na een flinke dosis inspiratie dagen we de deelnemers uit om een realistisch en implementeerbaar plan te bedenken om de gastvrijheid te verhogen. Deze bouwsteen is het favoriete onderdeel van Jordy vanwege de creative benadering. 

Gastvrijheid is veel breder dan de bouwstenen die wij aanbieden. Om die reden willen we graag met jou kijken waar jouw organisatie behoefte aan heeft. Wat zijn jullie grootste pijnpunten? Wat komt terug in de reviews? Op ieder probleem is een oplossing in de gastvrijheid!

Wil je deze bouwstenen nog een rustig nalezen? Download dan onderstaande PDF.

De opbouw van een bouwsteen

Voorbeeld van de opbouw van een workshop

Praktische informatie

De informatie is op basis van onze vaste workshop. Afhankelijk van jouw wensen die we bespreken in een gastvrij gesprek bieden wij een voorstel op maat.

Benieuwd naar wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag een vrijblijvend gastvrij gesprek aan.

Onze werkwijze

In 7 stappen jouw workshop gastvrijheid!

Gastvrij gesprek aanvragen

Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in om een gastvrij gesprek aan te vragen.

Gastvrij gesprek

Online of op locatie hebben wij een gastvrij gesprek. Hier maken we kennis, definiëren we de behoeften en doelen en kijken we of OBER! OBER! geschikt is. Is jouw organisatie klaar voor verandering?

Voorstel ontvangen en vergelijken

Wij stellen op basis van het gastvrije gesprek en jouw gewenste resultaat een workshop voor. In dit voorstel vind je alle benodigde informatie om een keuze te maken. We dagen je graag uit om andere offertes op te vragen en te kijken wat het best bij jouw organisatie past.

Voorbereiding workshop

Jij gaat door met de bedrijfsvoering, wij bereiden de workshop voor. In aanloop naar de workshop hebben we contact voor de laatste details.

De workshop

Tijd voor actie! De workshop vindt plaats.

Evaluatie

We meten de tevredenheid van de deelnemer na afloop van de workshop, maar zitten graag met jou samen om te weten of we jouw verwachtingen hebben voldaan, of zelfs overtroffen.

Vervolg

Tijdens de workshop planten wij een gastvrij zaadje bij de deelnemers om het geleerde langer vast te houden.

Lijkt deze werkwijze iets wat past bij jouw organisatie? Vraag een gastvrij gesprek aan.

En wat nog meer...

Iedere workshop is inclusief...

Uitnodiging op maat

We maken voor jou een uitnodiging op maat, die jij kunt versturen naar alle deelnemers. Zo zorgen we samen voor maximale opkomst en maximaal rendement.

Goodie bag

Aan het einde van de workshop krijgen alle deelnemers een OBER! OBER! goodie bag met het boek, een boekenlegger en stickers. Hierbij heb jij ook de mogelijkheid om er zelf iets in te doen.

Certificaat

Aan het einde van de workshop krijgen alle deelnemers een OBER! OBER! Certificaat. Hiermee zijn zij OBER! OBER!-proof en klaar om vol energie en kennis over gastvrijheid weer aan de slag te gaan!

Klaar om je bedrijf naar een gastvrijer niveau te tillen?

Vraag een gastvrij gesprek aan

Heb jij interesse in een workshop? Heb je vragen over onze werkwijze of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul onderstaand contactformulier in of stuur ons een bericht. We zijn erg benieuwd. 

Fotoshoot Stijn van Boxtel en Jordy van Heese voor het boek OBER! OBER!

Gastvrij gesprek aanvragen

Heb jij interesse in een workshop gastvrijheid? Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk is en vraag een gastvrij gesprek aan.